Monday 4 May 2009

اهلا بيك يا ريس فى القصر العينى2


استمرارا لطريقة التدوير على المشاكل كما يظن اصدقائي استكملت طريقى .
فى اول يوم لىه فى الجراحة شبكت مع الموظف بتاع الامضاء .بيقول لخطيبتى البسى البالطو والكارنيه علشان تمضى .طبعا انا كنت مستنيه يقول كده ورحت قايله انت بتقولنا نلبس البالطو وانت بتشرب سجاير فى المستشفى .
الراجل حس ان انا كده خرمتله الشورت فى البسين وقلب الوش الميرى اللى كان لابسه وقعد يقولى معلش يا دكتور خليها عليك المرة دي .
المهم ان انا فى اليوم اللى باعده جاللى صدمة نفس الموظف كان بيشرب سجاير ومين اللى كان جنبه...... مدير المستشفى.....طبعا انا حسيت انى انا خسرت كارت ارهاب للموظف ده...بس كل حاجة وليها حل ان شاء الله
الموقف التانى كان فى حوادث المخ والاعصاب وكان فى واحد لطيف بيشرب سجاير من العمال ... طبعا العبد لله راح يكلمه فخرج وقف فى الطرقة ....طبعا فضلت وراه ... قاللى طب اروح فين انا على فكرة ابن القسم ده ومتربي فيه....المهم قولتله لو عايز مشاكل خليك واقف و الحمد لله خرج.....
مشكلة السجاير ده محتاجه حل صارم ومرعب لان كل فئات المستشفى بتشرب سجاير من اول الدكاتره لحد العيانين .....
انا لو رئيس المستشفى كنت عملت خصم كامل للمرتب فى حالة مشاهدة شخص يدخن وخصم نصف المرتب فى حالة الابلاغ عن شخص دون مشاهدته من قبل الادارة المختصة ..... انا عارف انا القانون غبى ويفتح مجال للخوازيق بين الناس بس ده الحل الوحيد علشان المصريين يخافوا........

1 comment: